پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251087
دستور تشکيل کميته دستمزد شوراي عالي کار صادر شد/ حقوق يک کارگر ۳۰ درصد هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد/ اعتراف دولت روحاني به عدم مديريت ارز ۴۲۰۰ توماني
تاریخ انتشار : 1400/08/18 12:33:47
نمایش : 927
نماينده کارگران از برگزاري جلسه شوراي عالي کار و صدور دستور تشکيل کميته دستمزد در جلسه هفته جاري اين شورا خبر داد و گفت: با افزايش قيمت‌ها در سال جاري هر روز فاصله حداقل دستمزد و سبد معيشتي کارگران افزايش مي‌يابد، به طوري که حقوق يک کارگر فقط ۳۰ درصد هزينه‌هاي يک ماه او را پوشش مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرامرز توفيقي، نماينده کارگران در شوراي عالي کار و رئيس کميته دستمزد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا، از برگزاري جلسه شوراي عالي کار در روز شنبه هفته جاري خبر داد و اظهار کرد: در اين جلسه مقرر شد جلسات شوراي عالي کار به صورت ماهانه و در هفته سوم هر ماه برگزار شود که اميدواريم اين اتفاق مبارک رخ دهد.
 
 
دستور تشکيل کميته دستمزد صادر شد/ بن کارگري کماکان نقدي است
 
وي همچنين از صدور دستور تشکيل کميته دستمزد ذيل شوراي عالي کار در جلسه هفته جاري اين شورا خبر داد و افزود: هنوز براي تشکيل جلسات کميته دستمزد براي بررسي رقم سبد حداقل معيشت خانوارهاي گارگري براي سال ۱۴۰۱دعوت نامه نيامده است.
 
توفيقي ادامه داد: در اين جلسه هفته جاري پيشنهادي در مورد غيرنقدي شدن بن خواروبار کارگران مطرح شد که براساس آن مبلغ بن کارگران که براي امسال ۶۰۰ هزار تومان است، تبديل به کالا شود که اين پيشنهاد با اجماع رد شد و کماکان نقدي است, زيرا تبديل بن کارگري به کالا باعث ايجاد رانت مي‌شد که  راي نياورد.
 
 
وقتي وضع معيشت وزرا خراب است؛ کارگران چه بگويند/ دائما با جهش‌هاي قيمتي مواجه هستيم
 
نماينده کارگران در مورد وضعيت معيشتي اين قشر از جامعه، گفت: وقتي وزير کار مي‌آيد و مي‌گويد چرا فقط از معشيت کارگران صحبت مي‌شود و کارمندان، وزيران، نمايندگان مجلس و... هم وضع معيشتي‌شان خراب است و وزير اينچنين مي‌گويد که نشان مي‌دهد معيشت کارمندان و مديران خوب نيست، انتظار داريد وضع کارگران چگونه باشد؛ قطعاً بدتر است.
 
وي بيان کرد: متاسفانه جهش‌هاي قيمتي از روز نخست سال جاري تا کنون رخ داده است؛ امسال با توجه به عدم کنترل دقيق بازار، هيجان سازي و تريبون داري منتقدين ارز ۴۲۰۰ توماني باعث شد فضا را براي افزايش قيمت‌ها و سودجويان باز گذاشته شود، آن هم به بهانه حذف ارز ترجيحي و نه مديريت آن؛ اين موضوع بر مولفه‌ها در سبد معيشتي تاثير گذاشت و دائما با جهش‌هاي قيمتي مواجه هستيم.
 
 
دستمزد کارگر فقط ۳۰ هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد/ تعيين دستمزد سال آينده چگونه است؟
 
توفيقي تصريح کرد: قيمت‌ها اين قدر بالا رفته است که هر روز فاصله حداقل دستمزد و سبد معيشتي کارگران افزايش مي‌يابد و آنچنان بزرگ شده که حداقل حقوق يک کارگر با دو فرزند، نهايتاً ۳۰ الي ۳۵ درصد هزينه يک ماه را پوشش مي‌دهد.
 
نماينده کارگران در شوراي عالي کار در مورد تعيين حداقل دستمزد کارگران در سال آينده، گفت: فعلاً نمي‌توان عددي بيان و مطرح کرد؛ اما مقام معظم رهبري در مورد خط قرمز دانستن معيشت خانوارهاي دستمزد بگير تاکيد کردند و آقاي رئيسي و دولتش هم وعده بهبود معيشت را دادند.
 
وي اضافه کرد: دغدغه و نگراني نمايندگان کارگري اين است که شايد سال آينده ارز ۴۲۰۰ توماني حذف شود؛ هنوز نمي‌دانيم در بودجه سال آينده دولت چه تصميمي براي ارز ترجيحي مي‌گيرد؛ اما اعتقاد داريم که اين ارز باقي بماند و مديريت شود و نه حذف.
 
 
اعتراف دولت روحاني به عدم مديريت ارز ۴۲۰۰ توماني/ ارز ترجيحي مديريت شود
 
توفيقي افزود: دولت روحاني ارز ۴۲۰۰ توماني را مديريت نکرد و اصلاً نتوانست آن را مديريت کند که دولتمردان قبلي به اين موضوع اعتراف کردند که اهداف ترجيحي محقق نشد؛ يادم هست معاون وزير صمت دولت قبل در جلسه کميته دستمزد اعلام کرد که ما نتوانستيم اين ارز را مديريت کنيم.
 
نماينده کارگران گفت: اعتقاد داريم که ارز ۴۲۰۰ توماني هرز مي‌رود و درست خرج نمي‌شود که محلي براي رانت و سودجويي شده است؛ اما اگر  دولت آن را مديريت کند؛ قطعا بر سبد معيشت جامعه اثر گذار است و جلوي خيلي از مفسده‌ها، رانت‌ها و حتي جلوي افزايش قيمت‌هاي وحشتناک را مي‌تواند بگيرد. 
 
وي تاکيد کرد: دولت اگر بتواند ارز ترجيحي را مديريت کند و نه حذف؛ مي‌توان يک جور در مورد دستمزد سال آينده صحبت کرد و تصميم گرفت؛ اما اگر در بودجه سال آينده ارز ۴۲۰۰ توماني حذف شود؛ آن زمان نمي‌توان ماده ۴۱ قانون کار را فصل الخطاب قرار داد؛ زيرا همه از جمله نمايندگان مجلس مي‌گويند با حذف ترجيحي ممکن است افزايش شديد قيمت‌ها را داشته باشيم؛ به همين دليل بايد منتظر تصميم دولت باشيم.
 
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html